UNESCO erfgoed en tours in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank en Judith - WaarBenJij.nu UNESCO erfgoed en tours in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank en Judith - WaarBenJij.nu

UNESCO erfgoed en tours in Chiang Mai

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Judith

29 December 2013 | Thailand, Chiang Mai

Hallo aandachtige lezers,

Vanuit Ayutthaya vertrokken we richting Sukhothai. Een plaats met een van de best bewaarde historische parken van Thailand. Van een beetje cultuur snuiven zijn wij niet vies dus het plan was al snel gemaakt om naar het park te gaan. Echter gezien we pas rond 17.00 uur aankwamen hadden we besloten die avond maar een relax avond te houden, met een engelse stelletje (Brandon en Elly) dat we op het busstation hadden ontmoet. Lekker wat eten en drinken. De dag erna op tijd op, ontbijten, weer een scootertje huren en op naar het park.
Gebruik makend van het moment hierbij even een stukje geschiedenisles. Nadat de Thai de Birmese overheersers begin 13e eeuw van zich afgeschud hadden, werd Sukhothai de eerste hoofdstad van Thailand. De Thaise cultuur kwam hier pas echt tot bloei. Sukhothai werd verlaten toen de macht en invloed van, de tweede hoofdstad, Ayutthaya toenam. In tegenstelling tot Ayutthaya heeft Sukhothai voornamelijk vrede gekend.
Oud-Sukhothai is omringd door zand muren en prachtige, met water en lelies gevulde, grachten. Hierbinnen ligt het "centrum" van de oude stad, wat vele monumenten bevat, met als belangrijkste het koninklijk paleis. De "Wat's" (tempels) van Sukhothai zijn een stuk minder vervallen dan die van Ayutthaya. Dat incombinatie met de mooie wateren maakt het een prachtig, idyllische plaats.
Aangekomen in t park hebben we op ons gemakje alle ruïnes bekeken en zijn daarna terug gegaan naar ons hostel. Het klinkt goed met onze Engelse kennissen en daarom besloten we gezellig met hen weer wat te gaan eten en drinken.
Toen vervolgde onze reis middels wederom een lange rit naar Chiang Mai. Ook hierbij gingen de Engelse gezellig mee. Aangekomen was t even lastig en verblijfplaats te vinden gezien we niets geboekt hadden en omdat nieuwjaar voor de deur staat, is bijna alles vol geboekt. Gelukkig vonden er een guesthouse waar we in ieder geval 2 nachtjes mochten blijven. Ook hebben Brandon en ik even een rondje gelopen, voor wat inkopen en om te kijken of er een slaapplaats was voor de volgende nachten.

Wegens het komende oud en nieuw is hier een groot countdown festival gaande. Hier gingen we voor een tapas avond. Verschillende kraampjes bereidde eten en overal namen we kleine hapjes tot ons. Naast het vele lekkere eten bezochten we verschillende standjes waar ze van alles verkochten, van sieraden en horloges tot zijde slaapzakken, backpacks (neppe varianten uiteraard) en lampen. In de tussentijd genoten we van de, zowel engelstalige als lokale muziek, die door speakertorens vanaf een groot podium het plein op werd geblazen. Na wederom een gezellige avond gingen we tevreden naar bed.
Vanochtend stonden we op namen een ontbijtje en bedachten plannen voor de komende dagen. Samen met onze engelse metgezellen besloten we gedurende de jaarswisseling een trektocht te gaan maken naar verschillende, nog altijd in bamboo of teakhouten hutjes wonende, hilltribes. Het zal een tocht worden van 3 dagen en 2 nachten. Tijdens deze tocht zullen we, aldus de brochure, in contact komen met de authentieke hilltribes en hun gewoontes, olifant rijden, jungle trekkings doen en raften op bamboorafts.. Oh en slapen op de grond.
Het plan daarna is om met zn tweetjes onze uitstapjes te gaan doen, een dagtrip naar Chiang Rai, om daar de hi-lights te bekijken en "the elephantfarm" staan op het program.
The Elephantfarm is wederom een 3 daagse tour, waarbij we worden getraind tot mahout, olifanten begeleider. Hierbij krijgen we een eigen olifant toegewezen, waarbij we leren om met hem/haar te comuniceren, op hun nek te rijden, ze te voeren en wassen. De laatste dag gaan we dan uiteindelijk een tour doen met die olifant waarbij we touristen meenemen in de jungle.
Hopelijk brengen we het er weer levend vanaf, maar dat zal wel goed komen. Gezien we denken dat de klassieke hilltripes geen gebruik maken van facebook of mobiele telefonie willen we jullie langs deze weg alvast een heel gezellige jaarwisseling wensen en het allerbeste voor het nieuwe jaar. Dat het veel geluk, liefde en wijsheid mag brengen.

Een dikke nieuwjaars kus!

Judith en Frank

P.s. Gezien het dus best een drukke week gaat worden weet ik niet of we in de tussen tijd te bereiken zijn. Zodra de mogelijkheid zich aanbiedt, zal ik onze ervaringen weer online zetten voor onze aandachtige online volgers.

• 29 December 2013 - 16:09

Marleen:

Wooow supervet allemaal :) Ik hoop echt voor jullie dat de olifantjes die jullie deze keer gaan zien goed behandeld worden! Echt heel leuk dat je je eigen olifant mag verzorgen! Heel veel plezier en ook een beetje sterkte (voor de wellicht gebroken nachten door het slapen op de grond haha)! En jullie ook een geweldig nieuwjaar gewenst waarin al jullie dromen maar weer mogen uitkomen! Kus

• 29 December 2013 - 16:18

Pap En Mam/Joep En Corry:

lieve Frank en Judith,
    ook voor jullie de allerbeste wensen voor het komende jaar en alle jaren daarna!
    Fijn dat jullie aansluiting hebben met andere toeristen.
    voor de komende dagen, heel veel plezier!
    Dikke knuffel van ons

• 29 December 2013 - 17:52

Kim:

Wauw wat gaaf om zo een verzorgolifant te hebben voor een aantal dagen. Heel veel plezier en voor jullie natuurlijk ook een hele fijne jaarwisseling gewenst daar ver weg. Geniet ervan en proost alvast!
    Groetjes en knuffels van Daan en Kim

• 30 December 2013 - 01:30

Pap En Mam/Agnes En Jan:

Lieve Judith en Frank.

Mooi en uitgebreid reisverslag weer en ook prachtige foto's. Aandoenlijk ook om te zien hoe Judith Jumbo een kus geeft. :-) En zoals Marleen al schrijft hopen we natuurlijk dat de olifanten bij jullie volgende "close encounter" beter behandeld worden. Vertrouwen van dieren -en dat geldt voor alle dieren en uiteraard mensen- kun je alleen maar winnen door ze met respect te behandelen en in hun waarde te laten. Dan doen ze alles voor je.
    Aan jullie nu de uitdaging om de komende dagen als echte olifantenbegeleiders die boodschap uit te dragen en goede ambassadeurs te worden voor de WSPA. :-)
    Om een beetje solidair met jullie te zijn en de Thaise sfeer te proeven zijn wij afgelopen zaterdag uit eten geweest bij een Thais restaurant in Eindhoven. Het eten was heerlijk en bij vlagen erg spicy. Volgende keer gaan we voor -jawel- 3 pepertjes. :-)
    Met Mellow en Gizmo gaat het goed. Ze hebben vandaag stukjes scharrelkip gehad die ze eerst ergens in hun kooi verstopten om ze later op te peuzelen. Jan heeft het vertrouwen van zowel Gizmo als Mellow inmiddels gewonnen. Een zachte stem, een knuffel en snoepjes als beloning doen wonderen. :-)
    We wensen jullie wederom een behouden voortzetting van jullie reis en een fantastische jaarwisseling. We denken aan jullie.

Heel veel liefs, mama/Agnes en vaders/Jan xxx

• 30 December 2013 - 01:31

Pap En Mam/Agnes En Jan:

Lieve Judith en Frank.

Heel veel liefs, mama/Agnes en vaders/Jan xxx

• 31 December 2013 - 16:07

Jafahr:

Mooie verhalen en leuke foto's. Fijne jaarwisseling en veel plezier met de olifantjes.

XXX Danique en Johan