Privat jungletrek en The White temple - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank en Judith - WaarBenJij.nu Privat jungletrek en The White temple - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank en Judith - WaarBenJij.nu

Privat jungletrek en The White temple

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Judith

02 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal,

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in de jungle. Op 30 december verzamelde we ons voor het touristenbureau van waaruit we eerst vertrokken naar de orchid farm. Hier zagen we hoe allerlei verschillende orchideeën gekweekt werden in potjes, zwevend in de lucht. Ook hadden ze er een kleine vlindertuin met een aantal verschillende vlinder soorten.
Vanaf hier ging het busje verder naar de elephant poo-poo farm. Hier kregen we het geurende verhaal te horen en te zien, hoe ze van de poep van olifanten, paarden en andere grote herbivoren papier maken. Uiteraard was het in het "doe-museum" ook aan ons om de handen vuil te maken. Zo hebben we poep gekookt, gewassen en gemixt tot een soort poepmaché. Als je dan een schoon vochtig bolletje poep (90% poep + 10% gerecycled papier en evt wat kleurstof) hebt wordt het op een zeef in een bak water gelegd en netjes verdeeld, zodat alle klontjes eruit zijn en het overal ongeveer even dik is. Hierna wordt het in de zon gedroogd, verwijderd uit de zeef en dan heb je ruw gerecycled poep papier voor het maken bijvoorbeeld kaarten. Ze kunnen het ook nog door een mangel halen om het plat te maken zodat het ook in de printer of iets dergelijks gebruikt kan worden. Voordat de jungle tocht echt begon eerst even gauw langs de markt, zodat onze gids eten voor ons kon kopen. Daarna begon onze eerste hike. Backpack op de rug en een lange tocht berg opwaards door de jungle bracht ons bij de "Lahu" een hilltribe die in basic bamboohutjes wonen, waar de kippen en vele honden gewoon loslopen, waar de douches erg koud zijn en je in het donker een zaklamp moet gebruiken om de wc te kunnen vinden. Hier hadden we een fantastische avond met Chai, een 18 jarige Thai die op jonge leeftijd met zijn ouders naar de hilltribe is getrokken om daar te leven. Hij heeft nooit de kans gehad naar school te gaan maar door het ontmoeten en praten met vele touristen heeft hij behoorlijk engels geleerd. Hij leidde ons rond door het vredige, hoog in de bergtoppen verstopte dorpje. Indrukwekkend om te zien dat er mensen zo leven. Opvallend wel is dat de kinderen hier er heel gelukkig uitzien.
Daarna lekker eten en een kampvuurtje bouwen. Hier speelde we een spelletje onder het genot van wat westers gitaar gepingel van onze gids "Mr. Wiskey". s 'Avonds sliepen we met zn alle in een grote, op palen gebouwde, slaapzaal gemaakt van bamboo. Klamboes waren boven dunne matrasjes gehangen en daarop zouden we de nacht doorbrengen.
De volgende ochtend begonnen de vele hanen rond een uur of 4 met kukelen. Om 6 uur was ik voort zo wakker dat ik besloot op te staan en de zonsopgang te gaan bekijken. Schitterend! Hoog in de bergen kwam de zon op van achter de toppen, met in het dal een sluier van mist.
Toen de eerste groep (2 dagen 1 nacht) was vertrokken. Bleven Brendan, Elly, Judith en ik met zn 4tjes over. Met de backpacks op de rug, daalde we, onder leiding van Mr. Wiskey, onze gids, af naar de eerste waterval. In de korte pauze pakte hij zijn machetté waarmee hij behendig stukken bamboo begon te hakken. Binnen enkele minuten had hij hier voor mij, gezien ik uit Nederland kom, een waterpijp geknutseld van bamboo. Even poseren voor wat leuke kiekjes en op naar de 2e waterval.
Na een korte hike kwamen we bij de waterval met daarnaast een van bamboo geknutseld hutje. Wederom begon mr. Wiskey wat te knutselen van stukken gevonden bamboo. Na een paar keer knipperen met de ogen had hij borden en een setje chopsticks voor ons gemaakt. Nog even wassen in de rivier en vervolgens werden de met noodles en groenten gevulde bambooborden uitgeserveerd als een 5 sterren jungle maal.
Vervolgens een hike van ca. 1,5 uur naar de laatste waterval. Hier kleedde we ons om en namen een verfrissende duik in het ijskoude water. Lekker douchen onder de waterval en daarna weer verder. De laatste lange hike bracht ons bij het olifantenkamp waar we ook zouden overnachten. Tijdens het omkleden en opfrissen begon mr. Wiskey met koken. Een heerlijk Thaise maaltijd was het eind resultaat. 's Avonds weer fikkie stoken met de onwijs brandbare bladeren, rechtstreeks geplukt, van de lycheeboom en gezellig met een biertje in de van bamboo geknuselde bekers op naar het nieuwe jaar.
De laatste nacht brachten we door in een steen koud hutje, zonder deur, met prachtig uitzicht op de rivier. 3 dekens en onze katoenen mummie waren echter niet genoeg om ons fatsoenlijk warm te houden met een gebroken nacht en weinig slaap als gevolg.
Na de korte nacht stonden we op en kregen lekkere scrambled eggs en toast met jam als ontbijt. Terwijl we het ontbijt tot ons namen kwamen de eerste olifanten en hun mahout aangelopen. Deze machtig mooie wezens zagen er vele malen gelukkiger uit dan die tijdens onze eerste ontmoeting met de olifanten, in Ayutthaya. Dat komt voornamelijk omdat de olifanten hier gewoon werkdagen kennen en fatsoenlijk gevoed worden. Ze beginnen rond half 9 met het opzadelen en daarna een stevig ontbijt. Vervolgens gaan ze touristen rondrijden tot een uur of 5-6 en daarna samen met de mahout de jungle in. Daar kunnen ze eten en drinken en spelen zoveel ze willen. De mahout en de olifanten overnachten in de jungle en dan komen ze sochtends terug naar het olifanten kamp.
Toen ons olifanten ritje: ik op de nek van Mea Ping, onze grijze vriendelijke reus, en Judith op het stoeltje op de rug.we werden ca. 45 min rond gereden. Wat is dat geweldig!! We hebben nu al zin in de komende dagen waarbij we onze eigen olifant mogen trainen.
Na het ritje op de olifant vervolgde onze 1e dag van het nieuwe jaar eerst op een rubberen raft om het eerste stuk van de rivier met wilde wateren trotseren. Na het eerste stuk stapte we over op een raft gemaakt van bamboo voor het laatste rustige gedeelte. Een lekkere lunch en toen terug naar de civilisatie in Chiang Mai. 's Avonds hebben we, na al die noodles en rijst maar eens lekker westers gegeten. Een visje met groenten voor Judith en voor mij een heerlijke steak en frietjes.
Vandaag zijn we naar Chiang Rai gegaan met een dagtrip. Eerst bezochten we een hotspring waar vrouwtjes rond liepen die eieren in mandjes verkochten, die je in het hete water kon koken. Een stukje verderop zaten mensen in het iets afgekoelde, maar nog steeds van de warmte, dampende water pootje te baden. Toen door naar het hoogte punt van Chiang Rai: The White Temple. Een schitterende, zoals de naam al verraad, volledig witte tempel. Helaas zat het weer niet helemaal mee en was t wat grauwig. Minder indrukwekkende foto's was t resultaat.
De volgende bestemming was de goude driehoek: de plaats waar Myanmar, Laos en Thailand samen komen. Dit 3 landenpunt staat ook bekend als de plaats waar vroeger vele papaverplantages waren. Sommige kozen ervoor hier een bootje te nemen naar de andere kant van de Mae Khong rivier om even een kijkje te nemen in buurtland Laos. Omdat we allebei erg moe waren doordat we de afgelopen nachten maar weing slaap hebben gezien, hebben we dit maar overgeslagen en even een pauze ingelast. Wij hebben het 3 landenpunt bezocht en vervolgens nog even rondgeslenterd tussen de vele kraampjes.
Onze trip werd vervolgt met een bezoek aan twee groepen hilltribe bewoners de Akha en Yao tribes. Een van hen is de tribe met hele lange nekken. Vanaf hun 5e krijgen zij ringen om hun nek en elk jaar wordt er 1 ring bij geplaatst. Een 3 uur lange rit bracht ons uiteindelijk weer terug naar Chiang Mai.
Zometeen maar lekker slapen want de komende 3 dagen hebben we weer drukke dagen voor de boeg. We gaan naar de elephant farm ten zuidwesten van Chiang Mai.

Groetjes Judith en Frank

• 02 Januari 2014 - 22:24

Linda En Roy:

Klinkt super! Wat een belevenissen en ervaringen! Geniet ervan!!
    Xxxxx

• 02 Januari 2014 - 22:53

Vaders/Jan En Mama/Agnes:

Hoi Judith en Frank.

Ook langs deze weg wensen wij jullie op de eerste plaats een gezond en voorspoedig 2014.

Wat een mooi en uitgebreid reisverslag weer.

Fijn om te lezen dat het eten goed smaakt en jullie inwendige mens niets tekort komt.

Het lijkt ons fantastisch om zo een jungletocht te maken op de rug van zo'n machtige Jumbo. Gelukkig dat de olifanten in het park waar jullie nu geweest zijn beter verzorgd worden. We zijn uiteraard erg benieuwd naar de foto's.

We wensen jullie weer een prettige voortzetting van jullie reis en pas goed op elkaar.

Liefs/groetjes, vaders/Jan en mama/Agnes xxx

ps Met Gizmo en Mellow gaat het nog altijd prima. Koning Winter is ons met mild gestemd en da's voor de fretjes wel zo prettig.

• 03 Januari 2014 - 11:54

Marleen:

Supersupersupervet! Ben heeeeeel blij voor juliie dat het zo leuk was met de olifantjes, ein-de-lijk is Judiths droom dan toch écht werkelijkheid geworden!! Heel veel plezier de komende dagen met de olifantjes en met elkaar natuurlijk ook! xxxx